De drie biggetjes


Tijdens dit thema leerden we het verhaal op verschillende manieren kennen en we leerden dramatiseren.

We leerden terug heel wat!
We hoorden het verhaal vanuit de vertelschort.

We leerden ‘Spiegelen’

 Adhv een verteldobbelsteen leerden we in volzinnen vertellen over het verhaal. 



We bouwden met verschillende materialen.

De juffen dramatiseerden eerst het verhaal en daarna mochten de kleuters dit doen.




Schrijfdans Robbie Robot. 


Bouwen in de plusklas.

De wolf kwam testen of het een stevig gebouw was:) 

Details zoeken in het boek.

Het verhaal werd beluisterd aan de computer.

De grootouders kwamen op bezoek.
Ze turnden met ons en speelden samen met ons met de  parachute en keken toe hoe we muzikale pak speelden.



Bezinningsmoment.

Leren tellen adhv een domino.

We gingen op stap om te gaan kijken naar de bouwwerken naast onze school. Uit veiligheidsredenen konden we niet van dicht bewonderen.

Maar als buren horen we dagelijks hoe de bouwwerken bezig zijn. We volgen de werken op door onze ramen.

We probeerden eens na te denken wat er kan gebouwd worden naast onze school. Vroeger was het een winkel maar wat zullen ze nu bouwen? Vanuit een impressie van  verschillende gebouwen dachten we na en lieten we onze fantasie werken.



Bouwen met sponsen. 
Stevig of niet? 


We maakten een huisje voor de biggetjes.


De bouwwerken worden opgemeten met de plooimeter.

Bouwen met de kartonnen blokken.



Schrijfdans ‘De wielen van de bus’



Architecturale werken 

Sloopwerken 

Alles wordt uitgeprobeerd.
Zelfs met bamboe een huis maken. Dit lukte niet goed voor de kleuters. 


Opmeten met de rolmeter.

Identieke gebouwen.



Probleemoplossend bouwen. 
Hoe kunnen de auto’s over de gebouwen rijden? 


De timmertafel .


We leerden het lied:
 ‘Vies klein varkentje je moet in bad’

De wolf in de poppenhoek.

De krulstaart van het biggetje oefenen we tijdens onze buitenspeelnamiddag.

We oefenen ook heel vaak onze taakspanning. Gemotiveerd en geconcentreerd blijven tot ons taakje klaar is.

 
Opdracht in de boetseerhoek: 
Boetseer een huis.


Taalspel: 
Woordjes wegblazen. 
Onthouden welk woordje waar zit.

Eerst werd de activiteit aangeleerd en daarna konden ze zelfstandig aan de slag.

Onze ruimtelijke oriƫntatie werd geoefend.
Nabouwen van opdrachtkaart.


Een stevig huis metselen met bakstenen en zavel.

Reflectie achteraf.


Opdracht: 
Bouw een huis voor het biggetje.


Het verhaal werd nagespeeld aan de verteltafel.


Het waren leuke en leerrijke weken.
Prettige vakantie!