Mijn lichaam en mijn tandjes

De afgelopen weken leerden we ons lichaam en onze tanden wat beter kennen.

We gingen van start door ons silhouet te tekenen op de grond op papier.


      

We leerden onze vingers afzonderlijk benoemen. Duim- wijsvinger- middelvinger- ringvinger en pink. Een werkje waar onze concentratie en letterherkenning gestimuleerd worden.    Daarna werd de juiste vingerafdruk gestempeld. 




We deden yogaoefeningen in de turnzaal als verwerking van ons godsdienstmoment. 



Ring-a-ling:
Zo snel mogelijk het juiste kleur rekkertje aan de juiste hand 



De vormgeving werd gestimuleerd door ā€˜hamertje tik’.
Met als opdracht maak een mannetje. 


In de poppenhoek werd het fantasie- en rollenspel mooi gespeeld. 






We maakten zelf onze carnaval kostuums.
De kinderen mochten kiezen wat ze wilden: tandenfee - tandarts - skelet of tand



We zochten onze eigen glimlach en probeerden het gebit van onze vrienden te herkennen? Daarna probeerden we de foto terug compleet te maken.
;


We boetseerden tanden.
Op het schrijfbord schreven we eens de schrijfpatronen met 2 stiften tegelijk.


   

We tekenden elkaars gezichtje op de doorzichtige dozen waarheidsgetrouw.



We gingen op bezoek naar de kunstacademie "Het SASK" om de kunstenaar in ons naar boven te brengen. We maakten kennis met kunstenaar YAYOI KUSAMA en werkten er met fimo klei.


Hieronder het eindresultaat van de kleuters.
Een foto van het kunstwerk die ons inspireerde.


We probeerden onze vormgeving ook betere inzichten te geven door onszelf te vormen met vlakke figuren.


Kunstenaar Bernard kwam langs om ons te schetsen. Met enkele lijnen uit houtskool had hij al snel een prachtige tekening gemaakt. En... op ware grootte dan nog wel.
Hij deed met ons een leuk raadspelletje. Welke dieren zie jij?

Met houtskool probeerden we ook ons gezichtje na te tekenen. We bekeken hierbij eens goed de details.


Estafette in de turnles

De oudsten schrijven soms al wat woordjes na.

We leerden over het ochtendritueel. In welke volgorde gebeurt dit bij de kinderen thuis. Aan de hand van de tekeningen bespraken we hun gewoontes. 

Hun lichaam met KNEX'

Tanden poesten met de letters. 


De botten aan elkaar timmeren.

De poppen wassen met water en zeep. We leerden over onze lichaamshygiƫne




Onze tandartsen in spe.

INTEGRATIEMOMENT: Het eerste leerjaar kwam langs om nog eens te spelen en te tonen wat ze al kunnen, terwijl de derde kleuters naar het eerste leerjaar gingen. 


Tandjes boetseren met plasticine.


We leerden onze tanden poetsen. 
In deze volgorde brachten we het poetsen aan: onderkant - bovenkant - binnenkant - kiezen
Wie poetst zijn tandjes 's ochtends en 's avonds voor het slapengaan?


Met de grote tandenborstel illustreerden we dat brokjes blijven zitten en dat we soms hard moeten poesten om ze eruit te krijgen.















We gingen op stap naar de SPIL en bekeken het theaterstuk: morgen is 1 keer slapen.

We gingen er naartoe met de Lijnbus. Een belevenis voor de kinderen. 



We sloten ons thema af met ons groot Carnavalsfeest. 
Workshops in de verschillende klassen in de voormiddag en in de namiddag stoet en dansfeest. 
Voor foto's ->  Facebook.