Sprookje
We werkten dit thema rond het sprookje ‘De drie biggetjes’
De kinderen hoorden elke dag het verhaaltje op een andere manier.
Verschillende sprookjesboeken, luisterverhaal, poppenkast, toneeltje, prentenboek, filmpje, …
Huizen maken van stokken en verbindingsstokken.
Zo kunnen ze thuis het verhaal naspelen. De taal wordt hierbij geoefend en ze moeten hiervoor ook de logische volgorde van het verhaal volgen.
We leerden bouwen volgens halfsteenverband.
Huisjes tekenen met naald en draad.
Een spel waarbij je op zoek moet naar de juiste oplossing. Daarna kan je dit zelf controleren. De oefeningen worden steeds moeilijker en moeilijker.
Jawel je ziet het goed.. met een echte zaag!
De kleuters kunnen dat, mits hele goeie afspraken!
Ze ervaren dat zagen in karton anders is dan in hout.
Daarna metselden we met echt cement.
Zou dit omver geblazen kunnen worden?
(Stedelijke Academie voor Podiumkunsten)
kwam langs om samen te dramatiseren.
De kinderen kregen de opdracht om thuis iets te zoeken met deze beginletter. Het moest wel in de boekentas passen.
Wat een leuke medewerking!!
Ze hadden goed nagedacht: wortel, wattenstaafjes, wattenschijfjes, wafel, wagen, wielen, wol, wenend kindje.