‘ De blaadjesdief’ - Voorleesweek - Soepstop



 Een dikke DANK U WEL aan de voorlezers tijdens de voorleesweek !!!








We werkten rond het prentenboek 'De Blaadjesdief'. 


We lazen het verhaal voor, speelden poppenkast, we speelden met de verteltafel, we vertelden erover, we bekeken de tekeningen aandachtig, we leerden vragen beantwoorden over het boek en legden de prenten in de juiste volgorde. 
Als laatste moesten ze die prenten knippen en kleven in de juiste volgorde. 
Geen gemakkelijke klus.




Tijdens de voorleesweek kwamen de kinderen van het vijfde leerjaar uit de grote school een prentenboek vertellen. 


Tekenen op het krijtbord.

Vrij knutselen= 
knippen, kleven, tekenen, kleuren, schrijven 
volgens ieder zijn creativiteit en mogelijkheden.

We leren de dieren uit het bos benoemen. 
Het voordeel van een combiklas. De oudste kleuters zijn de juf of meester voor de jongsten. Ze leren heel snel van elkaar.

We maken vaak werkjes in de klas waarvan de kinderen denken dat ze alleen maar spelen. Bij onderstaand werkje oefenen ze heel sterk hun concentratie en doorzettingsvermogen.

Op de speelplaats werd nav de voorleesweek een gezellig boekenhoekje gemaakt. Met dekentjes, een zachte matras en bedjes waar we op kunnen zitten om boeken te lezen of voor te lezen aan elkaar.

We versierden het boekenhoekje door vlaggen te knutselen. 


In de poppenhoek werd er met de herfstvruchten een lekkere bereiding gemaakt. Mmmmmm

In de vrije knutselhoek leren ze werken met een lat en een potlood.

We maken mandala's met echt materiaal. We laten onze creativiteit zo de vrije loop.


Op het schrijfbord oefenen we de verschillende schrijfpatronen in het groot. Na veel oefenen probeerden de oudste kleuters dit wat kleiner, maar dan op papier.


Schilderen met waterverf. Een taakje waar we onze zelfstandigheid bij oefenen. Eerst een geschikte verfkwast uithalen en een potje met water vullen. Na het schilderen wassen we alles af en ruimen we zelfstandig op.



SOEPSTOP 
Alle juffen maakten verse soep klaar als steun voor het goede doel. De soepstop was een groot succes!! Bedankt aan de aanwezige ouders en grootouders voor jullie vrijwillige bijdrage. We hopen dat het smaakte.





We oefenden de plaatsbegrippen OP, ONDER, VOOR, NAAST, TUSSEN, IN, NAAST, ACHTER met figuren uit het bos.


De okkernoten werden uit de zandbak gehaald met grijpers om onze pengreep te verbeteren.

Welke gevoelens zien we hier? 
Het is belangrijk dat de kleuters hun gevoelens kunnen begrijpen en verwoorden.

We gingen naar het Sterrenbos en kregen uitleg van een gids.
We leerden al doende veel over
* het lieveheersbeestje
* de kikker
* de egel
* het konijn
* de slak
* de mol









We oefenen de letters aan de hand van de stempels en de bosdieren

Welke voetsporen herken je in het magische zand? 

Woordjes namaken met magneetletters

Onze 'Blaadjesdief' verteltafel

Zie je de griezelspinnen ;) 
opdrachttekenen: teken evenveel poten 

Ze kunnen echt prachtig boetseren.

We leerden timmeren. De stekels van de egel moesten er stevig ingeklopt worden met de hamer.


Tellen met de dobbersteen adhv telspel.
We kunnen ook al eerlijk spelen en onze beurt afwachten.

 

We gingen op herfstuitstap naar het Munitieplein. 
We gooiden blaadjes in de bladkorf en genoten van het prachtige herfsttapijt.



Je hebt het zeker al gehoord van je kleuter: VAN PROBEREN KAN JE LEREN.

Altijd fijn als Juf Lore een gezelschapsspelletje komt spelen in de klas.


We konden tijdens de voorleesweek genieten van een leeskarretje in de klas.
Een kar vol boekjes die van klas naar klas gaat.
Samen lezen is gezellig en daar leren we alle leesvaardigheden van die we later nodig hebben.
  

We deden de schrijfdans eerst al dansend en daarna op papier.