Sprookje

We werkten dit thema rond het sprookje ‘De drie biggetjes’ 
De kinderen hoorden elke dag het verhaaltje op een andere manier.
Verschillende sprookjesboeken, luisterverhaal,  poppenkast, toneeltje, prentenboek, filmpje, … 

Huizen bouwen  met abstracte figuren 

Spelen met Playmobil.
Huizen maken van stokken en verbindingsstokken.

Een huis bouwen van stro.

Nieuw constructie speelgoed om te meten en begrippen te oefenen : even groot, klein, groter dan… 


We leerden biggetjes tekenen, een wolf en een huisje. 

We maakten een kijkdoos over het verhaal.
Zo kunnen ze thuis het verhaal naspelen. De taal wordt hierbij geoefend en ze moeten hiervoor ook de logische volgorde van het verhaal volgen. 


Huisjes bouwen in verschillende materialen en groottes. 




Het verhaal werd nagespeeld op verschillende manieren.


We leerden bouwen volgens halfsteenverband. 


Huisjes tekenen met naald en draad. 


We vertellen het verhaal aan elkaar.

Welke wolf kan dit huisje van karton omver blazen? 



We speelden met juf Ann-Sofie en juf Queenie poppenkast. De kindjes genoten! 



Smartgames: ‘de 3 biggetjes’
Een spel waarbij je op zoek moet naar de juiste oplossing. Daarna kan je dit zelf controleren. De oefeningen worden steeds moeilijker en moeilijker. 

Bouw dezelfde muur in spiegelbeeld.


Drie biggetjes bouwen hun huis met stenen. 

Halfsteenverband 

Een huisje bouwen met suikertjes.

Een huis tekenen.


Wat blaast krachtiger? Onze mond of de haardroger? 



Schrijfdans: Robbie Robot.



Wie wou kon zijn verteldoos versieren volgens eigen smaak en verhaal…



Tekenen met lat en potlood. 


Een huis van hout… we leerden stukken hout zagen.
Jawel je ziet het goed.. met een echte zaag! 
De kleuters kunnen dat, mits hele goeie afspraken! 

Ze ervaren dat zagen in karton anders is dan in hout. 

Met poeder en water maakten we cement. 
Daarna metselden we met echt cement. 






Er werden zelfs huizen gebouwd van sponzen.
Zou dit omver geblazen kunnen worden? 



Juf Aurélie van STAP 
(Stedelijke Academie voor Podiumkunsten)
 kwam langs om samen te dramatiseren. 

Hier werd het verhaal in Logische volgorde gelegd met prenten. 

We leerden de letter aan. 
De kinderen kregen de opdracht om thuis iets te zoeken met deze beginletter. Het moest wel in de boekentas passen.
Wat een leuke medewerking!! 
Ze hadden goed nagedacht: wortel, wattenstaafjes, wattenschijfjes, wafel, wagen, wielen, wol, wenend kindje.