Verkeer
We leerden de voorbije weken niet enkel over het verkeer maar mochten ook genieten van een rustgevende bezinning in de turnzaal met onze hele vestiging.
Strapdag: de dag waarop de straat afgesloten werd van alle verkeer en we stappen, fietsen en steppen.
Garages bouwen: probleemoplossend denken zodat de ruimte groot genoeg is voor de auto.
Op 4 oktober wat het Werelddierendag kwamen er 3 honden en een konijn langs.
Het konijn van Eliot.
De hond van Aurelie, Jay en Aster.
We maakten een verkeerswandeling en leerden heel wat verkeersborden kennen.
We leerden de straat oversteken over het zebrapad. Stoppen aan de stoeprand en eerst naar links kijken, dan naar rechts en daarna terug links.
Schilderen van vervoersmiddelen.
We leerden ook heel wat gezelschapsspelen ter voorbereiding van de komst van de grootouders.
Een groot politiekantoor.
Memory over de vervoersmiddelen = 2 dezelfde voertuigen zoeken
Tijdens onze buitenspeelnamiddag leerden we met een hoepel al doende de verkeersregels.
We knutselden in de vrije knutselhoek helemaal zelf een lange straat met aan het einde een rond punt.
In het politiekantoor werden de vingerafdrukken afgenomen van de verdachte.
Een muzikaal moment: dansen op het ritme van de muziek.
Als het veilig is mag je oversteken.
Er kwam een echte politieagent op bezoek in onze klas. We maakten een prachtig geschenkje voor hem. Dit hangt momenteel uit in het politiekantoor van Roeselare.
De toren maken van kleurrijke bekers.
Sherborne per twee om tot rust te komen.
's Morgens luisteren we naar de verhalen van elkaar.
We mochten van de agent zijn politiepet opzetten.
De politieagent toonde voor hoe hij het verkeer regelt.
We waren heel nieuwsgierig en wilden veel weten over de agent. Die vragen hadden we 's morgens voorbereid adhv een tekening.
Lezen op de speelplaats:
We leerden op een respectvolle manier lezen in de boeken.
* wat moet je allemaal doen?
* waarvan ben jij bang?
* welke kledij draag jij?
* waar zitten de boeven?
o.a.. voetgangers stappen over het zebrapad, fietsers rijden op een fietspad, snel of traag rijden, stoppen bij rood, doorrijden bij groen, ...
Daarna oefenen met de fietsen.
De taken van het takenbord werden verdeeld.
Dagelijks zet de weerman een streepje bij het juiste weerbeeld, de scheurkalender wordt afgetrokken door de verantwoordelijke en veel andere taken worden uitgevoerd als we 's morgens toekomen in de klas.
We hebben een plantenverzorger, een uitdeler, een postbode, een veger, een poetser, een brooddoosverantwoordelijke...
Het tweede leerjaar kwam bij ons op bezoek en kon het kleuterleven al doende nog eens ervaren.
De dieven werden gevangen genomen.
Hoe kunnen we een auto sneller laten rijden?
De poppenhoek veranderde in een politiekantoor.
We maakten een geschenkje voor de grootouders. Stempelen, een patroon maken .....
Het precieze aantal plasticinebolletjes als lading in de laadbak van de vrachtwagen steken.
We hebben steeds gradatie in onze opdrachten. Stippen om te tellen (makkelijk) of cijfers lezen (moeilijk) voor de kinderen die dat al aankunnen.
De omtrek van het bord (voor de grootouders) versierden we in een patroon van
twee of drie kleuren. Bij dit werkje is volhouden ook belangrijk.
Naar eigen smaak versierd: zo werden het prachtige geschenken.
De politieagent kwam langs met de politiehond om te laten zien dat honden niet alleen gezelschapsdieren zijn. Speurhonden moeten dagelijks trainen/werken.
We mochten ook de politiewagen bewonderen.